پاسخ به شبهات/ معنای مولا:دوستی یا سرپرستی؟! (۹)





پنج شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۹:۵۴

مولا (۹)

؟!؟! دوستی یا سرپرستی؟؟؟

به خاطر داشته باشید
رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم در موارد دیگر غیر از غدیر خم نیز از لفظ مولاه (مولا)
به إمامت وسرپرستی و اولویت در تصرف إستعمال فرموده است.

امیدواریم آن دسته از اهل تسننی که مقالات تحت عنوان (مولا) را مطالعه میکنند به سوالات پایان هر مقاله توجه و تحقیق صحیح و به دور از تعصب کنند.

باشد که به نور هدایت أهل البیت علیهم الصلاهوالسلام هدایت بشوند.

أما در این مقاله به حدیث بعدی که فرقه عامه در کتب خود از رسول الله صلی الله علیه وآله نقل کرده اند
که آن حضرت رسالت پناه صلوات الله علیه وآله در کلام خود لفظ (مولا) را به إمامت،اولویت در تصرف و سرپرستی استفاده فرموده است را مطرح میکنیم.

طبرانی از کبار علمای جماعت مخالف أهل البیت علیهم الصلاهوالسلام در کتاب «المعجم الکبیر» نقل میکند:

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ ، حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی بَکْرٍ الْمُقَدَّمِیُّ ، ثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ سُوَیْدٍ ، ثَنَا عُمَرُ بْنُ مُوسَى ، عَنِ الْقَاسِمِ ، عَنْ أَبِی أُمَامَهَ قَالَ : تَدَلَّى عَبْدٌ مِنْ حِصْنِ الطَّائِفِ ، فَجَاءَ مَوْلَاهُ ، فَقَالَ : یَا رَسُولَ اللَّهِ ، رُدَّ عَلَیَّ غُلَامِی ، فَقَالَ : ” إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا أَسْلَمَ قَبْلَ [ مَوْلَاهُ] لَمْ یُرَدَّ إِلَیْهِ ، وَإِذَا أَسْلَمَ الْمَوْلَى ، ثُمَّ أَسْلَمَ الْعَبْدُ دُفِعَ إِلَیْهِ

رسول الله صلی الله علیه وآله در مورد کسیکه غلامش مسلمان شده میفرماید اگر عبد (بنده) قبل از مولایش ! (دوستش یا سرپرستش؟) مسلمان بشود به مولایش ! برنمیگردد ،
و اگر مولا اول مسلمان شود سپس عبد مسلمان شود به او بازمیگردد!

لینک روایت در کتابخانه اینترنتی إسلام ویب:
https://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=84&bookhad=7882

إبن حزم که دیگر علمای جماعت مخالف أهل البیت النبی صلی الله علیه وآله هست ، در کتاب «المحلی» به همین حدیث إشاره میکند و میگوید:

فَإِنْ قِیلَ : لِمَ قُلْتُمْ إنَّ الْعَبْدَ إذَا أَسْلَمَ وَسَیِّدُهُ کَافِرٌ فَهُوَ حُرٌّ – وَهَذَا سَلْمَانُ أَسْلَمَ وَسَیِّدُهُ کَافِرٌ وَلَمْ یُعْتَقْ بِذَلِکَ ؟ قُلْنَا : لَمْ نَقُلْ بِهَذَا إلَّا لِعِتْقِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مَنْ خَرَجَ إلَیْهِ مُسْلِمًا مِنْ عَبِیدِ أَهْلِ الطَّائِفِ . وَلِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى : { وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا

اگر (به شما) گفته شد چرا گفتید اگر عبد مسلمان شود وصاحبش کافر بود پس او آزاد است! و این سلمان اسلام آورد و صاحبش کافر بود! میگوییم:
ما نگفتیم این را جز بخاطر آزاد کردن عبدی که مسلمان شده بود از طائف ، وپیامبر آزادش کرد ، وبخاطر کلام الله سبحانه وتعالی که میفرماید خداوند هیچ راهی برای کفار بر مسلمین قرار نداده است

لینک کتاب در کتابخانه اینترنتی إسلام ویب:
https://library.islamweb.net/NewLibrary/display_book.php?idfrom=1730&idto=1730&bk_no=17&ID=1707

>>>> فلذا علمای این جماعت حدیث را صحیح دانسته اند و حتی مطابقت آنرا با قرآن مثال زده اند.

و در حدیث ، رسول الله صلی الله علیه وآله بطور واضح و روشن از (مولا) برای معنای تصرف و سرپرستی ، وصاحب بودن استفاده کرده است.

اهل تسنن!

برای این سؤال از علمای خویش مطالبه دلیل کنید:
(مولا) را در این حدیث چه ترجمه خواهید کرد؟

کانال برهان و نقل نکات ناب از کتب مخالفین

Share

دیدگاه شما