پاسخ به شبهات/معنای مولا:دوستی یا سرپرستی؟! (۱۱)





پنج شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰

مولا (۱۱)

معنای “مولی” در حدیث غدیر چیست؟؟

>>> نگاهی علمی به معنای [مولی ] <<<

واژه “مولی” حدود ۲۷ معنی دارد
که عبارتند از:

۱-رب (پروردگار)،

۲- عمو،

۳- عموزاده،

۴- فرزند پسر،

۵- پسر خواهر،

۶-آزادکننده برده،

۷- برده آزادشده،

۸- برده،

۹- مالک،

۱۰- پیرو،
۱۱- نعمت‌گیرنده،

۱۲-شریک،

۱۳- هم‌قسم،

۱۴- همراه،

۱۵- همسایه،

۱۶- مهمان،

۱۷-داماد،

۱۸- خویشاوندان نزدیک،

۱۹- ولی نعمت،

۲۰- هم‌پیمان،

۲۱- ولی،

۲۲- سزاوارتر به امور،

۲۳- سیّد،

۲۴- محب،

۲۵- یاور،

۲۶- تصرف‌کننده در امور،

۲۷- متولی امور

در همان نگاه اول ۲۰ معنی آن ، بخاطر غیر منطقی بودن آنها برای حدیث #غدیر ،از مدار خارج می شوند.

معانی که نه مطابق نظر شیعه است و نه سنی ، که عبارتند از:

۱-رب (پروردگار)،

۲- عمو،

۳- عموزاده،

۴- فرزند پسر،

۵- پسر خواهر،

۶-آزادکننده برده،

۷- برده آزادشده،

۸-برده،

۹- پیرو،

۱۰- نعمت‌گیرنده،

۱۱-شریک،

۱۲- هم‌قسم،

۱۳- همراه،

۱۴- همسایه،

۱۵- مهمان،

۱۶-داماد،

۱۷- خویشاوندان نزدیک،

۱۸- هم‌پیمان،

۱۹-مالک،

۲۰-ولینعمت

بدین ترتیب آنچه که می ماند ۷ معنی محتمل است که بالاخره با یکی از نظرات یا شیعه ویا سنی مطابق دارد.
که عبارتند از؛

۱-متولی امور،
۲-ولی،
۳-سزاوارتر به امور،
۴-تصرف کننده در امور،
۵-سیّد،
۶-یاور،
۷-محبّ

حال بیایید ببینیم از این معانی محتمل ، چند تا مطابق نظر شیعه
و چند تا مطابق نظر اهل سنت است؟

از میان این ۷ معنی، ۵ تا مطابق نظر شیعه است
یعنی اینکه اگر هر کدام از این ۵ گزینه منظور رسول اکرم باشد، عقیده شیعه صحیح بوده و حضرت علی به تصریح پیامبر ، جانشین ایشان خواهند بود.
که عبارتند از:

۱-متولی امور،
۲-ولی،
۳-سزاوارتر به امور،
۴-تصرف کننده در امور،
۵-سیّد

اما از این میان ،
تنها ۲ گزینه مطابق نظر اهل سنت است که عبارتند از:
۱- دوستدار
۲- یار و مددکار

بدین ترتیب می بینیم که ، پنج از هفت عقیده ی شیعه به واقعیت نزدیکتر است. در حالیکه،
درخوشبینانه ترین حالت فقط دو از هفت عقیده اهل سنت
به واقعیت نزدیک است!

اما باید بدانیم که همین دو از هفت نیز برای عقیده ی اهل سنت ، ساده لوحانه است ،
چرا که اگر معنای کلمه ی مولی ، را محبّ و ناصر بگیریم ،

معنایش این میشود که:
هر کس من دوستدار او هستم، و یاری‌کننده ی او هستم، على دوستدار و یار اوست، به عبارت دیگر بر على واجب است که دوستدار و یار او باشد که این معنای مورد نظر اهل سنت نیست!!

_ اگر معنای مولی ، دوستدار و یاری کننده بود
در اینصورت لزومى نداشت که آن را در حضور جمعیت‏ بگوید، و به مستمعان ابلاغ کند،
بلکه فقط لازم بود به خود امیر المؤمنین علیه السلام بگویند!

در واقع اگر معنای مولی در حدیث غدیر را محب و ناصر بگیریم ، جمله ، خبری خواهد بود نه امری!

اهل سنت و وهابیون ادعا می‌کنند که معنای حدیث (غدیر) این است که :

هرکس من را دوست دارد باید علی را هم دوست داشته باشد.
در حالی که جمله ی من کنت مولاه فعلی مولاه ،
چنین معنایی نمی دهد!!

حال جا دارد از اهل سنت بپرسیم:

اگر نظر رسول خدا در واقعه غدیر، دوستی بود چرا از واژه ای استفاده کرده اند که بیش از هشتاد درصد معانی آن سرپرستی و ریاست است ،
وکمتر از بیست در صد آن دوستی؟؟؟

آیا از معلم فصاحت قابل قبول است که ، برای ابلاغ دوستی با امام علی علیه السلام ،
از واژه ای استفاده کند که بیش از هشتاد درصد معنی آن ریاست است؟؟؟

اصلا اگر نظر رسول اکرم صلی الله علیه و آله ، این معنی استثنایی از واژه مولی بود چرا از واژه((حبیب)) استفاده نکردند؟؟؟؟

کانال برهان و پاسخگویی مستدل و مستند به شبهات و سوالات

Share

دیدگاه شما