پاسخ به شبهات/ معنای مولا:دوستی یا سرپرستی؟! (۱۹)





دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰

مولا(۱۹)

بیعت عبدالله بن عمر در روز غدیر خم با امیرالمومنین علی علیه‌السلام

به نظر می رسد این مطلب برای محققین و باحثین در مسائل اعتقادی جدید باشد ،
تا جایی که بوده از بیعت ابوبکر و عمر در غدیر خم شنیده بودیم ،
اما روایت بسیار جالب دیگری در مصادر اهل سنت یافته شد که ثابت میکند عبدالله بن عمر نیز در غدیر خم با مولای متقیان بیعت کرده است.
این روایت از الفاظ بسیار صریحی برخوردار است که جز امامت و ولایت را برای امیرالمومنین علیه السلام ثابت نمیکند ،
و ما تحدی میکنیم اگر کسی بتواند در دلالت و یا سند این روایت کوچکترین اشکالی وارد کند.

اما روایت :
۱۴ – حَدَّثَنَا زَکَرِیَّا بْنُ یَحْیَى السَّاجِیُّ، حَدَّثَنَا سَلَمَهُ بْنُ شَبِیبٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّازِقِ، حَدَّثَنَا مَعْمَرٌ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ زَیْدٍ، عَنْ عَدِیِّ بْنِ ثَابِتٍ، عَنِ الْبَرَاءِ، أَنّ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: ((أَلَسْتُ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ؟)) قَالُوا: بَلَى، قَالَ: ((أَلَسْتُ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَزْوَاجِهِمْ؟)) قَالُوا: بَلَى، قَالَ: ((أَلَسْتُ أَوْلَى بِهِمْ مِنْ أَوْلادِهِمْ؟)) قَالُوا: بَلَى، قَالَ:((أَلَسْتُ أَلَسْتُ؟)) قَالُوا: بَلَى، قَالَ: ((فَهَذَا وَلِیُّکُمْ مِنْ بَعْدِی، اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ، وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ))
فَقَالَ ابْنُ عُمَرَ:
((یَهْنُکَ یَا ابْنَ أَبِی طَالِبٍ، أَصْبَحْتَ الْیَوْمَ وَلِیَّ کُلِّ مُسْلِمٍ)) ‌

📗مجلسان لأبی بکر العنبری (المتوفى: ۳۲۴هـ) ص ۱۵

پیامبر فرمود : آیا من نسبت به مومنان از نفسشان سزاوارتر نیستم !؟ گفتند بله . ایشان فرمودند آیا من به مومنان از همسرانشان سزاوارتر نیستم !؟ گفتند بله
پیامبر فرمودند : آیا من به مومنان از فرزندانشان نیز سزاوارتر نیستم !؟ گفتند بله

سپس پیامبر چندین اقرار دیگر از صحابه می گیرد و سپس فرمود :
پس این (علی) ولی شما پس از من خواهد بود .
سپس ابن عمر گفت :
به تو تبریک می گویند (صحابه)
ای فرزند ابی طالب تو امروز ولی هر مسلمانی شدی .

ابن عمر می گوید ای ابن ابی طالب به تو تبریک می گویند،
و این مطلب ثابت میکند قبل از بیعت عبدالله بن عمر صحابه هم بیعت کردند پس به عبارتی این روایت ثابت میکند که نه تنها عبدالله بن عمر بلکه تمام صحابه در غدیر بیعت کرده اند.( یهنک )

سند روایت کاملا صحیح میباشد .

ادامه مطلب :

http://shianevis.ir/?p=8712

لازم به ذکر است ، همانگونه که عمر و ابوبکر پیمان خود را شکستند، فرزند عمر نیز بیعت خود را شکست.

حتی در هنگامی که مولا علی علیه السلام به خلافت ظاهری رسید باز عبدالله بن عمر از کسانی بود که از بیعت با امیرالمومنین علی علیه السلام
سرباز زد
و سرانجام این فرزند خلف ابن خطاب! با شجره ملعونه بنی امیه آن هم با خفت و خواری بیعت نمود!!!

«فإنّه إمتنع من بیعه علی، و طرق علی الحجّاج بابه لیلاً لیبایع لعبدالملک، کی لایبیت تلک اللیله بلاإمام، زعم لأنّه روی عن النّبیّ صلَّی اللّه علیه و سلَّم أنّه قال: «من مات و لا إمام له مات میته جاهلیّه»، و حتّی بلغ من احتقار الحجّاج له و استرذاله حاله أن أخرج رجلَه من الفراش فقال: أصفق بیدک علیها».

ابن ابی الحدید معتزلی شافعی مینویسد:

عبدالله بن عمر در حالی که با حضرت علی(علیه السلام ) بیعت نکرده بود،
برای این که به حدیث معروف «من مات و لا إمام له مات میته جاهلیّه»(هر کس بدون امام بمیرد به مرگ جاهلی مرده است)
عمل کرده و حتی یک شب را بدون داشتن امام سپری نکرده باشد،
شبانه به منزل حجاج بن یوسف ثقفی آمد تا با عبدالملک بن مروان بیعت کند. حجاج بن یوسف با بی اعتنایی به عبداللّه بن عمر و تحقیر او،
پاهایش را از زیر لحاف بیرون آورد و به عبداللّه بن عمر گفت:

برای بیعت با عبدالملک بن مروان دستت را بر پاهای من بکش.

📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه
ج ۱۳ ص ۲۴۲
شرح خطبه ۲۳۸ معروف به خطبه قاصعه

آنانکه با امیرالمومنین علی علیه السلام بیعت نکنند ناچار با پای حجاج بیعت خواهند کرد!

کانال برهان و نقل نکات ناب تاریخی

Share

دیدگاه شما