پاسخ به شبهات/ معنای مولا:دوستی یا سرپرستی؟! (۲۰)





دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳

مولا (۲۰)
دوستی یا سرپرستی؟؟

همانطور که در مقالات قبل هم بیان کردیم ،
رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم در موارد دیگر غیر از غدیر خم نیز از لفظ مولا به إمامت وسرپرستی و اولویت در تصرف إستعمال فرموده است

>>> در این مقاله به حدیث بعدی که فرقه اهل تسنن با أسناد صحیح و معتبر در کتب خود از رسول الله صلی الله علیه وآله نقل کرده اند
که آن حضرت رسالت پناه صلوات الله علیه وآله در کلام خود لفظ مولا را به إمامت،اولویت در تصرف و سرپرستی استفاده فرموده است
را مطرح میکنیم.

روی أبی داوود فی سننه:

بَاب فِی نِکَاحِ الْعَبْدِ بِغَیْرِ إِذْنِ سَیِّدِهِ

۲۰۷۸ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ وَعُثْمَانُ بْنُ أَبِی شَیْبَهَ وَهَذَا لَفْظُ إِسْنَادِهِ وَکِلَاهُمَا عَنْ وَکِیعٍ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ صَالِحٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَقِیلٍ عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَیُّمَا عَبْدٍ تَزَوَّجَ بِغَیْرِ إِذْنِ ((مَوَالِیهِ فَهُوَ عَامِرٌ))

📚رابط الکتاب فی المکتبه الإسلام ویب:
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=4&bookhad=2078

یعنی: أبو داود سجستانی از کبار علمای فرقه مخالف أهل البیت علیهم الصلاهوالسلام در کتاب «سنن» إبتدا بابی منعقد کرده است با این عنوان که نکاح عبد بدون اجازه سرورش چگونه است و روایات را در ذیل آن ذکر کرده است.

جابر از رسول الله صلی الله علیه وآله نقل میکند که فرمود:عبدی که بدون إجازه مولایش (سرپرستش) نکاح کند او زنا کار است!!!

محمد شمس عظیم آبادی از علمای اهل تسنن در شرح سنن أبی داود میگوید:

( بِغَیْرِ إِذْنِ مَوَالِیهِ ) : جَمْعُ مَوْلًى أَیْ بِغَیْرِ إِذْنِ مَالِکِهِ…

یعنی: (در شرح بغیر إذن موالیه) ، این موالیه جمع مولا است یعنی بدون إذن مالکش !

لینک کتاب در کتابخانه اینترنتی إسلام ویب:
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=55&ID=3531

أبوبکر بن أبی شیبه که او هم از کبار علمای فرقه مخالف أهل البیت علیهم الصلاهوالسلام است
در کتاب «المصنف» همین روایت را نقل میکند::

( ۱ ) حَدَّثَنَا وَکِیعٌ عَنْ حَسَنِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَقِیلٍ عَنْ جَابِرٍ قَالَ : سَمِعْتُ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ : أَیُّمَا عَبْدٍ تَزَوَّجَ بِغَیْرِ إذْنِ ((مَوْلَاه)) ُ فَهُوَ عَاهِرٌ

یعنی:رسول الله صلی الله علیه وآله فرمود:عبدی که بدون إجازه مولایش (سرپرستش،اولی به تصرفش) نکاح کند زناکار است!

رابط الحدیث فی المکتبه الإسلام ویب:
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=10&bookhad=1572
___________________

که مراد ومقصود این حدیث بقدری واضح و مشخص است که نیازی به تفصیل ندارد که لفظ مولا در آن بلاشک نمیتواند به معنای
دوست و ناصر باشد!!!

أما تصحیحات سند این حدیث نزد کبار علمای فرقه مخالف أهل البیت علیهم الصلاهوالسلام:

۱_)ترمذی که از کبار علمای فرقه مخالف أهل البیت علیهم الصلاهوالسلام است همین حدیث را با همان سند میآورد که فقط در لفظ مولاه وسیده إختلاف دارد أما دقیقا مشابه همان سند است و در پایان میگوید حدیث حسن است:

قال الترمذی فی سننه:

حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ حُجْرٍ أَخْبَرَنَا الْوَلِیدُ بْنُ مُسْلِمٍ عَنْ زُهَیْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَقِیلٍ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أَیُّمَا عَبْدٍ تَزَوَّجَ بِغَیْرِ إِذْنِ سَیِّدِهِ فَهُوَ عَاهِرٌ قَالَ أَبُو عِیسَى حَدِیثُ جَابِرٍ حَدِیثٌ حَسَنٌ

رابط الحدیث فی المکتبه الإسلام ویب:
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=2&bookhad=1111

۲_)حاکم نیسابوری نیز از دیگر علمای این فرقه مانند ترمذی همین حدیث با سندش را میآورد و میگوید صحیح:

قال الحاکم فی «المستدرک علی الصحیحین»

أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ سَلْمَانَ الْفَقِیهُ ، قَالَ : قُرِئَ عَلَى عَبْدِ الْمَلِکِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَأَنَا أَسْمَعُ ، ثنا عَبْدُ الصَّمَدِ بْنُ عَبْدِ الْوَارِثِ ، حَدَّثَنِی أَبِی ، ثنا الْقَاسِمُ بْنُ عَبْدِ الْوَاحِدِ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَقِیلٍ ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ – رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا – ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ – صَلَى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ – : ” إِذَا تَزَوَّجَ الْعَبْدُ بِغَیْرِ إِذَنِ سَیِّدِهِ کَانَ عَاهِرًا ” .

هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحُ الْإِسْنَادِ ، وَلَمْ یُخْرِجَاهُ

رابط الحدیث فی المکتبه الإسلام ویب:
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=74&bookhad=2669

۳_ذهبی ناصبی از کبار علمای این فرقه نیز در تلخیص بر مستدرک حاکم میگوید این حدیث صحیح است:

وقال الذهبی فی التلخیص:

۲۷۸۷ – أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ سَلْمَانَ الْفَقِیهُ، قَالَ: قُرِئَ عَلَى عَبْدِ الْمَلِکِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَأَنَا أَسْمَعُ، ثنا عَبْدُ الصَّمَدِ بْنُ عَبْدِ الْوَارِثِ، حَدَّثَنِی أَبِی، ثنا الْقَاسِمُ بْنُ عَبْدِ الْوَاحِدِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَقِیلٍ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا تَزَوَّجَ الْعَبْدُ بِغَیْرِ إِذَنِ سَیِّدِهِ کَانَ عَاهِرًا» هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحُ الْإِسْنَادِ، وَلَمْ یُخَرِّجَاهُ ”
[التعلیق – من تلخیص الذهبی]
۲۷۸۷ – صحیح

رابط الکتاب فی المکتبه الشامله:
http://shamela.ws/browse.php/book-2266#page-2891

۴_ألبانی ناصبی نیز از کبار معاصر این فرقه ۲ بار این حدیث را معتبر دانسته ومیگوید سندش حسن است:

وقال الألبانی فی «إرواء الغلیل»

(۱۹۳۳) – (حدیث جابر مرفوعا: ” أیما عبد تزوج بغیر إذن سیده فهو عاهر ” رواه الترمذى وحسنه.
((حسن.))

رابط الکتاب فی المکتبه الشامله:
http://shamela.ws/browse.php/book-22592/page-2493#page-2231

وهمچنین ألبانی در کتاب «صحیح سنن أبی داود» میگوید:

قال الألبانی فی «صحیح سنن أبی داود-الأم»

۱۸۱۳- عن جابر قال: قال رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ:
” أیُما عبد تزوج بغیر إذن موالیه؛ فَهُو عاهِرٌ “.
(قلت: إسناده حسن، وقال الترمذی: ” حدیث حسن “، وصححه الحاکم
والذهبی

رابط الکتاب فی المکتبه الشامله:
http://shamela.ws/browse.php/book-25881/page-4#page-2509

نتیجه گیری :
با شهادت کبار علمای فرقه مخالف أهل البیت علیهم الصلاهوالسلام سند حدیث در غایه صحه و إتقان ، و رسول الله صلی الله علیه وآله در آن لفظ مولا را برای سرپرستی واولویت در تصرف إستعمال فرموده است.

اهل تسنن!
برای این سؤال از علمای خویش مطالبه دلیل کنید:
مولا را در این حدیث چه ترجمه خواهید کرد؟

کانال برهان و نقل نکات ناب از کتب مخالفین

Share

دیدگاه شما