پاسخ به شبهات/معنای مولا:دوستی یا سرپرستی؟! (۲۲)





چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷

مولا(۲۲)
دوستی یا سرپرستی؟؟

در این مقاله به حدیث بعدی که فرقه اهل تسنن در کتب خود از رسول الله صلی الله علیه وآله نقل کرده اند که آن حضرت رسالت پناه صلوات الله علیه وآله در کلام خود لفظ مولا را به إمامت،اولویت در تصرف و سرپرستی استفاده فرموده است
را مطرح میکنیم.

طبرانی در کتاب «المعجم الکبیر» نقل میکند:

وَحَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ الْمُثَنَّى ، ثَنَا مُسَدَّدٌ ، قَالَا : ثَنَا عِیسَى بْنُ یُونُسَ ، عَنْ مُعَاوِیَهَ بْنِ یَحْیَى ، عَنِ الْقَاسِمِ ، عَنْ أَبِی أُمَامَهَ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ – : ” مَنْ أَسْلَمَ عَلَى یَدَیْ رَجُلٍ فَهُوَ (( مَوْلَاهُ))

یعنی: رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: هرکس بر دست مردی مسلمان شود ، پس او مولایش (دوستش!یا سرپرستش!؟) هست

لینک روایت در کتابخانه اینترنتی إسلام ویب:
https://library.islamweb.net/Newlibrary/display_book.php?idfrom=7684&idto=7684&bk_no=84&ID=2185

جمعی دیگر از محدثان جماعت سقیفه از جمله عبدالرزاق بن همام در کتاب «المصنف» این حدیث را نقل کردند:

۹۸۷۲ – عَبْدُ الرَّزَّاقِ قَالَ: أَخْبَرَنَا ابْنُ الْمُبَارَکِ، عَنْ عَبْدِ الْعَزِیزِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: حَدَّثَنِی عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَوْهَبٍ، عَنْ تَمِیمٍ الدَّارِیِّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ أَسْلَمَ عَلَى یَدِ رَجُلٍ فَهُوَ ((مَوْلَاهُ)) ». قَالَ ابْنُ الْمُبَارَکِ: وَیَرِثُهُ إِذَا لَمْ یَکُنْ لَهُ وَارِثٌ، فَذَکَرْتُهُ لِلثَّوْرِیِّ، فَقَالَ: «یَرِثُهُ هُوَ أَحَقُّ مِنْ غَیْرِهِ»

یعنی رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:هرکس بر دست مردی مسلمان شود ،پس او مولایش است! إبن مبارک گفته است که از او نیز أرث میبرد اگر وارثی نداشته باشد.وعبدالرزاق میگوید برای ثوری هم این را گفتم ، ثوری گفت:از او إرث میبرد،او مستحق تر از دیگران نسبت به اوست.

لینک روایت در کتابخانه اینترنتی اهلسنت:
http://shamela.ws/browse.php/book-13174#page-10697

همچنین إبن ماجه از دیگر کبار این جماعت در کتاب «سنن» لفظ مشابه این حدیث را نقل میکند:

حَدَّثَنَا أَبُو بَکْرِ بْنُ أَبِی شَیْبَهَ حَدَّثَنَا وَکِیعٌ عَنْ عَبْدِ الْعَزِیزِ بْنِ عُمَرَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَوْهَبٍ قَالَ سَمِعْتُ تَمِیمًا الدَّارِیَّ یَقُولُ قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا السُّنَّهُ فِی الرَّجُلِ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ یُسْلِمُ عَلَى یَدَیْ الرَّجُلِ قَالَ هُوَ (( أَوْلَى النَّاسِ بِمَحْیَاهُ وَمَمَاتِهِ))

تمیم داری میگوید به رسول خدا گفتم سنت در کسیکه از أهل کتاب بوسیله مردی از مسلمین چیست؟ فرمود:او سزاوارترین مردم به زندگی و مرگ اوست

لینک روایت در کتابخانه اینترنتی اهلسنت:
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=5&bookhad=2752

دوستان گرامی همانطور که ملاحظه نمودید ، ۲ کلمه کلیدی مولا و اولی در این حدیث بکار رفت
که در غدیر نیز بکار رفته است.
ومعنای آنرا نیز فکر میکنیم بقدری واضح وروشن است که برای عقلاء نیاز به تفصیل ندارد!

حال این حدیث را بعضی از علمای این جماعت تصحیح کردند و متن آنرا أخذ کردند و بعض دیگر تضعیف کردند.

که برای ما تصحیح یا تضعیف آن با اینکه تصحیحاتی از کبار علمای این فرقه دارد مهم نیست بلکه آنچه در مورد این حدیث برای ما حائز أهمیت است ،
صحت حدیث نیست.
بلکه برداشت آن دسته از علمای جماعت مخالف أهل بیت علیهم السلام است که این حدیث را به سبب مشخصی تضعیف کردند!
و آن سبب چیست؟

سبب این است که برداشت آنان از کلمه مولا دقیقا سرپرستی و تصرف بوده است

دقت بفرمایید

إبن حجر عسقلانی از علمای دین مخالف أهل البیت علیهم الصلاهوالسلام در کتاب «فتح الباری» میگوید:

قَالَ الْبُخَارِیُّ : قَالَ بَعْضُهُمْ عَنِ ابْنِ مَوْهِبٍ سَمِعَ تَمِیمًا ، وَلَا یَصِحُّ لِقَوْلِ النَّبِیِّ – صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ – : الْوَلَاءُ لِمَنْ أَعْتَقَ

بخاری گفته است: این حدیث صحیح نمیباشد ! بخاطر این قول از رسول الله صلی الله علیه وآله که فرموده:
ولاء (سرپرستی) فقط برای کسی است که عتق (آزاد) کرده باشد!!!

لینک کتاب در کتابخانه اینترنتی إسلام ویب:
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=52&bookhad=12383

وجه دلالت در این مجال این میباشد که بخاری از حدیث مورد إشاره ما که رسول الله صلی الله علیه و آله در آن از مولا استفاده کرد ، معنای سرپرستی برداشت کرد و گفت این صحیح نیست !! چرا؟ چون یک حدیث دیگه ای داریم که دقیقا مخالف اینه !!! و آن حدیث چیه؟
اینه: الولاء لمن أعتق!

که این حدیث (ولاء لمن أعتق) را خود بخاری در کتابش ذکر کرده:

…فَإِنَّ الْوَلَاءَ لِمَنْ أَعْتَقَ…

لینک حدیث در کتابخانه اینترنتی إسلام ویب:
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=0&bookhad=444

وهمچنین مسلم بن حجاج قشیری نیسابوری نیز آنرا نقل کرده:

باب إنما الولاء لمن أعتق

لینک حدیث در کتابخانه اینترنتی إسلام ویب:
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=1&bookhad=2763

که مطالب پیرامون آزاد شدن عبد را در مقالات گذشته مطرح کردیم در لینک ذیل میتونید مطالعه کنید:
https://t.me/borrhan/27156

فلذا با چشم پوشی از صحت حدیث مدنظر ، برداشت علمای جماعت مخالف أهل البیت علیهم الصلاهوالسلام را ملاحظه نمودید که چه برداشتی از مولا در کلام حضرت رسالت پناه صلی الله علیه وآله وسلم کردند!

حال اهل تسنن:

برای این سؤال از علمای خویش مطالبه دلیل کنید:
مولاه را در این حدیث چه ترجمه خواهید کرد؟

کانال برهان و نقل نکات ناب از کتب مخالفین

Share

دیدگاه شما