پاسخ به شبهات/ معنای مولا:دوستی یا سرپرستی؟! (۲۳)





چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶

مولا (۲۳)

اعتراف علمای اهل سنت به دلالت حدیث غدیر بر ولایت

ابوحامد غزالی می‌گوید:

واجمع الجماهیر على متن الحدیث من خطبته فی یوم عید غدیر خم باتفاق الجمیع وهو یقول:

>>> من کنت مولاه فعلی[ مولاه] [فقال] عمر بخ بخ یا أبا الحسن لقد أصبحت مولای ومولى کل مولى فهذا تسلیم ورضى وتحکیم ثم بعد هذا غلب الهوى تحب الریاسه وحمل عمود الخلافه وعقود النبوه وخفقان الهوى فی قعقعه الرایات واشتباک ازدحام الخیول وفتح الأمصار وسقاهم کأس الهوى فعادوا إلى الخلاف الأول: فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمناً قلیلا

از خطبه‌های رسول گرامی اسلام (ص) خطبه غدیر خم است که همه مسلمانان بر متن آن اتفاق دارند . رسول خدا فرمود : هر کس من مولا و سرپرست او هستم ، علی مولا و سرپرست او است .

عمر پس از این فرمایش رسول خدا (ص) به علی (ع) این گونه تبریک گفت : مبارک، مبارک ، ای ابوالحسن ، تو اکنون مولا و رهبر من و هر مولای دیگری هستی!
این سخن عمر حکایت از تسلیم او در برابر فرمان پیامبر و امامت و رهبری علی (ع) و نشانه رضایتش از انتخاب علی (ع) به رهبری امت دارد ؛ اما پس از گذشت آن روز‌ها ، عمر تحت تأثیر هوای نفس و علاقه به ریاست و رهبری خودش قرار گرفت و استوانه خلافت را از مکان اصلی تغییر داد و با لشکر کشی‌ها ، برافراشتن پرچم‌ها و گشودن سرزمین‌های دیگر ، راه امت را به اختلاف و بازگشت به دوران جاهلی هموار کرد و پس، آن [عهد] را پشتِ سرِ خود انداخت و در برابر آن ، بهایى ناچیز به دست آورد، و چه بد معامله‏‌اى کرد!

📗سر العالمین وکشف ما فی الدارین ، ج ۱ ، ص ۴

http://islamport.com/w/akh/Web/240/4.htm

📗مجموعه الرسائل امام غزالی – ص ۴۸۳
https://t.me/ketabkhane_alfaroogh/2041

جالب این‌که ذهبی وقتی این مسئله را در سیر اعلام النبلاء – ج۱۹، ص۳۲۸ نقل می‌کند، میگوید :

ما أدری ما عذره فی هذا ؟ والظاهر أنه رجع عنه ، وتبع الحق ، فإن الرجل من بحور العلم ، والله أعلم

>>>نمی دانم عذر آقای ابو حامد غزالی در این قضیه چیست؟
ظاهر این است که از این حرفش برگشته است. آقای ابو حامد غزالی، دریا و اقیانوس علم است.
خدا داناتر است<<<

http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=60&ID=4680&idfrom=4819&idto=4913&bookid=60&startno=2

شخصیت غزالی در نزد اهل سنت:

ذهبی می گوید:
الشیخ الإمام البحر ، حجه الإسلام ، أعجوبه الزمان زین الدین أبو حامد محمد بن محمد بن محمد بن أحمد الطوسی ، الشافعی ، الغزالی ، صاحب التصانیف ، والذکاء المفرط

📗سیر اعلام النبلاء – ج ۱۹، ص ۳۲۲-۳۲۳

http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=60&ID=4680&idfrom=4819&idto=4913&bookid=60&startno=2

سبط بن جوزی حنفی

سبط ابن جوزی از بزرگان اهل سنت و حنفی مذهب ،
در کتاب تذکره الخواص ، در باره حدیث غدیر و معنای کلمه مولا بحث مفصلی دارد و بعد از نقل تمامی معانی کلمه ی «مولی» و رد آن‌ها ،‌
این گونه نتیجه گیری میکند:

فعلم أن جمیع المعانی راجعه إلى الوجه العاشر. ودل علیه أیضا قوله علیه السلام: ألست أولى بالمؤمنین من أنفسهم؟ وهذا نص صریح فی إثبات إمامته وقبول طاعته

از این تعابیر فهمیده می‌شود که همه معانی کلمه مولی در نهایت باز گشت به وجه دهم آن دارد که جمله :
آیا من بر جان مؤمنان برتر از خودشان نیستم ؟ و این نص آشکاری است در اثبات امامت و پذیرفتن طاعت و پیشوائی!

📗تذکره الخواص – ص ۳۱-۳۲

https://t.me/ketabkhane_alfaroogh/2042

وی در جای دیگر مینویسد:

دانشمندان متخصص در تاریخ اسلام اتفاق دارند که قصه غدیر بعد از باز گشت رسول خدا ‌صلی الله علیه وآله ‌‌از حجه الوداع در هیجدهم ذی الحجه اتفاق افتاد ، اصحاب و یارانش را صد و بیست هزار نفر بودند جمع کرد و درسخنرانی اش فرمود :
هر کس من او را مولا و رهبرم ؛ پس علی ، مولا و رهبر او است ، در این روایت با صراحت نه با کنایه و اشاره رسول خدا صلی الله علیه وآله علی را پیشوا قرار داد.

📗تذکره الخواص – ص ۲۰

https://t.me/ketabkhane_alfaroogh/2043

شخصیت سبط ابن الجوزی نزد اهل سنّت:
ذهبی درباره ی او مینویسد:

یوسف بن قُزْغْلی بن عبد الله . الإمام ، الواعظ ، المؤرخ الحنفی وکان إمامًا ، فقیهًا ، واعظًا ، وحیدًا فِی الوعظ ، علامه فِی التاریخ والسیَر ، وافِر الحُرمه ، مُحببًا إلى الناس ، حُلْوَ الوعظ ، لطیف الشمائل ، صاحب قبولٍ تام

📗 تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام – الطبقه السادسه والستون – سنه اربع و خمسین و ست مائه

http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?indexstartno=0&hflag=&pid=512381&bk_no=936&startno=36

جهت مطالعه بیشتر به کتاب شریف الغدیر مراجعه فرمایید.
http://lib.eshia.ir/15083

Share

دیدگاه شما