پاسخ به شبهات/معنای مولا:دوستی یا سرپرستی؟! (۲۵)





چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵

مولا (۲۵)

غدیر هراسی در مکتب سقیفه!!!(۶)

تقیه سعید بن جبیر از کبار تابعین از بیان حدیث غدیر

یکی از احادیث فوق متواتر حدیث شریف غدیر است که رسول خداصلی الله علیه وآله در این حدیث شریف جانشینی امیرالمومنین علیه السلام را به صراحت بیان فرموده است.

در این مطلب به نکته ای جالب در رد استدلال اهل سنت اشاره می کنیم

احمد بن حنبل در فضائل الصحابه مینویسد:

حدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ: حَدَّثَنِی أَبِی، قثنا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ: نا شُعْبَهُ، عَنْ سَلَمَهَ بْنِ کُهَیْلٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الطُّفَیْلِ یُحَدِّثُ، عَنْ أَبِی سَرِیحَهَ، أَوْ زَیْدِ بْنِ أَرْقَمَ، شُعْبَهُ الشَّاکُّ، عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ: «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ» . فَقَالَ سَعِیدُ بْنُ جُبَیْرٍ: وَأَنَا قَدْ سَمِعْتُ مِثْلَ هَذَا عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ مُحَمَّدٌ: أَظُنُّهُ قَالَ: فَکَتَمْتُهُ

سلمه بن کهیل می گوید: از ابو الطفیل شنیدم که از ابو سریحه یا زید بن ارقم حدیث نقل کرد(شک از شعبه است) که پیامبر(ص) فرمودند : “من کنت مولاه فعلی مولاه”. سعید بن جبیر می گوید: من مثل این حدیث را از ابن عباس شنیدم.
محمد بن جعفر می گوید: گمان می کنم سعید بن جبیر گفت پس آن را کتمان کردم.

📙فضائل الصحابه.ج۲ ص۷۰۳٫ط دار ابن الجوزی

http://s6.picofile.com/file/8213969276/000.jpg
http://s6.picofile.com/file/8213969292/001.png
http://s3.picofile.com/file/8213969342/002.png

طبق این قول چند سوال مطرح میکنیم که پاسخی صریح و به دور از تعصب می‌طلبد:

۱_اگر منظور از حدیث شریف غدیر فقط بیان محبت امیرالمومنین علیه السلام بوده چه نیازی بود که سعید بن جبیر آن را کتمان کند؟!

۲_از همین روایت ثابت می شود که دلالت حدیث غدیر تنها بیان محبت امیرالمومنین علیه السلام نبوده بلکه چیزی فراتر بوده
که حتی نقل آن می توانسته خطرساز باشد.
حال چرا کتمان

اما بر این فرض که در روز غدیر محبت و دوستی امیر المومنین علیه السلام بیان شده باشد چرا برخی صحابه به همین هم عمل نکردند؟

چنانکه ابن تیمیه وهابی در منهاج السنه خود مینویسد:

أن الله قد اخبر انه سیجعل للذین آمنوا و عملوا الصالحات ودا و هذا وعد منه صادق و معلوم أن الله قد جعل للصحابه موده فی قلب کل مسلم لا سیما الخلفاء رضی الله عنهم لا سیما أبو بکر و عمر فان عأمه الصحابه و التابعین کانوا یودونهما و کانوا خیر القرون و لم یکن ((کذلک علی فان کثیرا من الصحابه و التابعین کانوا یبغضونه و یسبونه و یقاتلونه))

خداوند خبر داده است: «مسلّماً کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‏‌اند، خداوند رحمان محبّتى براى آنان در دلها قرار می‌دهد!» و روشن است که خداوند محبت صحابه را در دل هر مسلمانى قرار داده است؛ به ویژه خلفا و به ویژه ابوبکر و عمر؛
چرا که تمام صحابه و تابعین این دو نفر را دوست داشتند و (آن زمان) بهترین قرن‌ها بود.((اما در باره على این چنین نبود؛ زیرا بسیارى از صحابه و تابعین بغض على را در دل داشتند، او را فحش و ناسزا گفته و با او مى‌جنگیدند.))

📕منهاج السنه النبویه ،ج ۷ ص ۱۳۷ – ۱۳۸

و در جایی دیگر هم از کتابش می گوید:

وأما علی فکثیر من السابقین الأولین لم یتبعوه ولم یبایعوه وکثیر من الصحابه والتابعین قاتلوه

و اما (در مورد حکومت) علی ع، پس بسیاری از سابقین اولین (پیشگامان نخستین از صحابه) ، از او پیروی نکرده و با او بیعت نکردند و بسیاری از صحابه و تابعین نیز با او جنگیدند.

📘منهاج السنه النبویه ، ج ۸ ص ۲۳۴

باز هم سوال پیش می آید که اگر حدیث غدیر دلالت بر دوستی و محبت میکند چرا صحابه به همین هم عمل نکردند؟؟

کانال برهان و نقل نکات ناب از کتب مخالفین

Share

دیدگاه شما