پاسخ به شبهات/معنای مولا:دوستی یا سرپرستی؟! (۲۸)





چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰

مولا (۲۸)

>>> استدلال امیرالمومنین به حدیث غدیر با سند صحیح از کتب مخالفین

استدلال در زمان خلافت و در زمان جنگ جمل

احمد بن حنبل رهبر حنابله – متوفای ۲۴۱ هجری از ابو طفیل صحابه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می کند:

جمع علی رضی الله تعالی عنه الناس فی الرحبه، ثم قال لهم: أنشد الله کل امرئ مسلم سمع رسول الله صلی الله علیه و سلم یقول یوم غدیر خم ما سمع لما قام، فقام ثلاثون من الناس و قال أبو نعیم: فقام ناس کثیر، فشهدوا حین أخذ بیده، فقال للناس: أتعلمون انی أولی بالمؤمنین من أنفسهم؟ قالوا: نعم یا رسول الله، قال: من کنت مولاه فهذا مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، قال: فخرجت و کأن فی نفسی شیئا، فلقیت زید بن أرقم، فقلت له: انی سمعت علیا رضی الله تعالی عنه یقول کذا و کذا؟ قال: فما تنکر قد سمعت رسول الله صلی الله علیه وسلم یقول ذلک له.

علی مردم را در رحبه جمع کرد و گفت: شما را سوگند می دهم(((هر کس در غدیر خم بوده و از زبان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در حق من، سخنی شنیده، برخیزد و شهادت بدهد))) ابو طفیل می گوید: ۳۰ نفر از مردم برخاستند. ابو نعیم می گوید: عده ای زیادی از مردم برخاستندشهادت دادند که در روز غدیر، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دست علی را گرفت و به مردم گفت: آیا می دانید که من بر مومنین از خودشان سزاوارتر هستم؟ گفتند: بله، یا رسول الله. سپس حضرت فرمود: من بر هر کس ولایت دارم، علی هم بر او ولایت دارد … .

📗مسند احمد، ج۴، ص۳۷۰ – مجمع الزوائد للهیثمی، ج۹، ص۱۰۴
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=6&ID=792&idfrom=18464&idto=18543&bookid=6&startno=35

بررسی سند روایت:

۱_آقای همزه احمد زین، محقق بنام اهل سنت که کتاب مسند احمد را تحقیق کرده و جدیدا چاپ شده، در ج۱۴، ص۴۳۶ می گوید:
((اسناده صحیح))

۲_شعیب ارنوط از محقیقن پرآوازه معاصر اهل سنت در ذیل همین روایت که از مسند احمد نقل می کند، می گوید:
((اسناده صحیح، رجاله ثقات، رجال الشیخین.
سند این روایت صحیح است و راویانش، راویان صحیح بخاری و صحیح مسلم است))

۳_ ناصر الدین البانی و بن باز – در کتاب سلسله الأحادیث الصحیحه می گوید:

(((اسناده صحیح علی شرط البخاری

این روایتی که آقای احمد نقل کرده، سندش صحیح است و تمام شرائط صحیح بخاری را دارد)))

📗 سلسله الأحادیث الصحیحه، ج۴، ص۳۳۱

۴_احمدحنبل در مسندش، تقریبا ۱۲ روایت را نقل می کند و در یکی از این سندها آمده است که:
(((فقام اثنا عشر بدریا، فقالوا نشهد إنا سمعنا رسول الله صلی الله علیه و سلم یقول یوم غدیر خم: ألست أولی بالمؤمنین من أنفسهم و أزواجی أمهاتهم؟ فقلنا: بلی یا رسول الله، قال: فمن کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه.

۱۲ نفر از صحابه که در جنگ بدر شرکت کرده بودند، در میان مردم در رحبه بودند برخاستند و شهادت دادند که نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در غدیر خم، علی را برای خلافت نصب فرمودند)))

📗مسند احمد، ج۱، ص۱۱۹

۵_البانی هم بعد از نقل این روایت، می گوید:

(((و هو صحیح بمجموع الطریقین
این روایت صحیح با هر دو طریق و سندش)))

📗سلسله الأحادیث الصحیحه، ج۴، ص۲۴۹

۶_ابوبکر بزّار – متوفای ۲۹۲ هجری همین قضیه را نقل می کند که امیرالمؤمنین (علیه السلام) مردم را سوگند داد، هر کس که در غدیر خم، مطلبی درباره من از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیده، برخیزد و شهادت بدهد. جالب این است که آقای بزار می گوید:

>>>> پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بعد از اینکه فرمود:
من کنت مولاه فعلی مولاه.
دعا کرد و گفت:
اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و ابغض من أبغضه و انصر من نصره و اخذل من خذله.
خدایا! دوست بدار هر کس که علی را دوست می دارد، و دشمن بدار هر کس را که او را دشمن می دارد، و بغض و کینه داشته باش به هر کس که بغض و کینه او را در دل دارد، و یاری کن کسی را که او را یاری می کند، و خوار گردان کسی را که او را خوار کند <<<<

البحر الذخار، ج۳، ص۳۵ – مجمع الزوائد للهیثمی، ج۹، ص۱۰۵

ابن حجر هیثمی یا مکی – متوفای ۹۷۴ هجری – همین قضیه را نقل می کند و می گوید:

تعدادی از صحابه این قضیه را نقل کرده اند و وقتی امیرالمؤمنین (علیه السلام) صحابه را سوگند داد، همه بلند شدند و شهادت دادند.

الصوائق المحرقه، ص۶۴، چاپ دار الکتب العلمیه بیروت

ادامه↓↓↓

۷_ملا علی قاری همین قضیه را نقل می کند و می گوید:

((شبهه ای نیست که این روایت، از احادیث متواتر است.

و فی روایه لأحمد أنه سمعه من النبی ثلاثون صحابیا و شهدوا به لعلی لما نوزع ایام خلافته.

وقتی عده ای با علی منازعه کردند و ایستادند در برابر او، ۳۰ تن از صحابه که در غدیر خم بودند، بلند شدند و شهادت دادند بر اینکه ما در غدیر خم بودیم و علی به دست نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای ولایت نصب شد))

📗مرقاه المفاتیح، ج۹، ص۳۷ تا ۳۹

۸_مهندس کتانی در کتاب نظم المتناثر – که در احادیث متواتر است – ص۱۹۴ همین قضیه را دارد.

نکته جالب در جنگ جمل – که در یک طرف آقا امیرالمؤمنین (علیه السلام) و امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) و عمار و عبد الله عباس و دیگر شخصیت های برجسته و در طرف دیگر هم آقای طلحه و زبیر و عایشه هستند – امیرالمؤمنین (علیه السلام) کسی را فرستاد به سراغ طلحه و آمد خدمت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود:

نشدتک الله هل سمعت رسول الله یقول من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاده؟ قال: نعم، قال: فلم تقاتلنی؟ قال: لم اذکر. قال فانصرف طلحه.

تو را به خدا سوگند می دهم! آیا شنیدی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در حق من فرمود: من کنت مولاه فعلی مولاه… ؟ گفت: بله، شنیده ام. حضرت فرمود: اگر شنیده ای، پس چرا با من می جنگی؟ گفت: یادم نبود. طلحه از پیش امیرالمؤمنین (علیه السلام) برگشت و رفت.

📗مستدرک الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج۳، ص۳۷۱ / کنز العمال للمتقی الهندی، ج۱۱، ص۳۳۲ /تاریخ مدینه دمشق لإبن عساکر، ج۲۵، ص۱۰۸

پس سند روایت مشخص شد کاملا معتبر هست ،
که اگر حدیث غدیر دلیل بر حقانیت و امامت و خلافت امیرالمؤمنین (علیه السلام) نیست،
امیرالمؤمنین (علیه السلام) روی چه اصلی می آید در رحبه، صحابه را سوگند می دهد؟!؟!؟!
چرا در وسط معرکهء جمل، طلحه را سوگند می دهد؟!؟!

این نیست مگر این که امیرالمؤمنین (علیه السلام) بخواهد ثابت کند که حدیث غدیر، نص صریح است بر خلافت و حقانیت او و بطلان کسانی که در برابر امیرالمؤمنین (علیه السلام) قیام کردند.

کانال برهان و نقل نکاتناب از کتب مخالفین

Share

دیدگاه شما