پاسخ به شبهات/معنای مولا:دوستی یا سرپرستی؟! (۳۱)





پنج شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۸:۵۰

مولا (۳۱)
آیه اکمال(۵)

زمان و شأن نزول آیه اکمال دین

پاسخ به شبهات وهابیت و اهل تسنن در این خصوص

با دقت بخوانید!

 

اهل سنت معتقدند که این آیه فقط در عرفه که روز جمعه بوده است، نازل شده است
و روایاتی نیز در این مورد از چند تن از صحابه در کتاب هایشان آورده اند .

اما نزول این آیه در عرفه ، دارای اشکالاتی است که باید پاسخ داده شود:

۱_ اشکال اول:

نظر شیعه این است که آیه ی اکمال “فقط” در غدیر نازل شده است

و نظر اهل سنت و وهابیت هم این است که “فقط” در عرفه نازل شده است!

اهل سنت و وهابیون نزول چند بارهء آیه ی اکمال را محال میدانند و از این روست که مهمترین دلیلشان بر رد نزول این آیه در غدیر را ،
نزول آن در عرفه میدانند که این مستلزم پاسخ به یک شبهه ی مهم میباشد:

>>>> روایات صحیح از عمر بن خطاب است که یکبار میگوید
زمان نزول آیه ی اکمال روز جمعه در عرفه بود ،
یکبار میگوید شب جمعه بود و ما در عرفات بودیم و
یکبار هم میگوید شب جمعه (مزدلفه) (شنبه) بود و ما در عرفات

 بودیم!!!

روز جمعه:
…قال عُمَرُ قد عَرَفْنَا ذلک الْیَوْمَ وَالْمَکَانَ الذی نَزَلَتْ فیه على النبی صلى الله علیه وسلم وهو قَائِمٌ بِعَرَفَهَ یوم جُمُعَهٍ

📗صحیح البخاری – کتاب الإیمان – باب زیاده الإیمان و نقصانه – ح ۴۵
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=0&ID=43

شب جمعه:
…قال عمر: قَدْ عَلِمْتُ الْیَوْمَ الَّذِی أُنْزِلَتْ فِیهِ وَاللَّیْلَهَ الَّتِی أُنْزِلَتْ لَیْلَهَ الْجُمُعَهِ ، وَنَحْنُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِعَرَفَاتٍ

📗سنن النسائی الصغری – کتاب مناسک الحج – ما ذکر فی یوم عرفه – ح ۲۹۶۸
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=319&hid=2968&pid=149885

ناصرالدین ألبانی این حدیث را در زمره احادیث صحیح سنن نسائی آورده است:

📗الألبانی، صحیح سنن النسائی – ج ۲ ص ۳۴۲

شب شنبه:
…فقال عمر فقد علمت الیوم الذی أنزلت فیه والساعه وأین رسول الله صلى الله علیه وسلم حین نزلت نزلت لیله جمع ونحن مع رسول الله صلى الله علیه وسلم بعرفات

📗صحیح مسلم – کتاب التفسیر – ح ۵۳۳۳
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=1&ID=5405

با وجود روایات صحیح فوق ، بهترین توجیهی که اهل سنت میتوانند برای سخنان عمر ارائه بدهند این است که بگویند آیه ی اکمال هم در روز جمعه ، هم در شب جمعه و

هم در شب شنبه نازل شده است
و این یعنی اینکه نزول چند باره ی این آیه اشکالی نداشته و در نتیجه با نزول آن در غدیر تناقضی ندارد!

۲_اشکال دوم:

بخاری از سفیان ثوری یکی از بزرگان اهل سنت نقل میکند که میگوید:

وَأَشُکُّ کان یوم الْجُمُعَهِ أَمْ لَا

من شک دارم که آیه ی اکمال در روز جمعه نازل شده است یا نه!

📗صحیح البخاری – کتاب تفسیر القرآن – سوره المائده – ح ۴۲۶۵
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=146&hid=4265&pid=102421

۳_اشکال سوم:

از ابن عباس نقل می‌کنند:

ولد نبیکم یوم الاثنین وخرج من مکه یوم الاثنین ودخل المدینه یوم الاثنین وأنزلت سوره المائده یوم الاثنین الیوم أکملت لکم دینکم ورفع الذکر یوم الاثنین.

پیغمبر(ص) روز دوشنبه به دنیا آمد و روز دوشنبه از مکه خارج شد و روز دوشنبه وارد مدینه شد و فتح بدر روز دوشنبه بود و سوره ی مائده و آیه ی اکمال در روز دوشنبه نازل شد.

📗تفسیر الطبری، ج ۶، ص ۸۴ — المعجم الکبیر، ج ۱۲، ص ۲۳۷

هیثمی بعد از نقل این حدیث ، می‌گوید:

(((وفیه ابن لهیعه وهو ضعیف وبقیه رجاله ثقات من أهل الصحیح)))

📗مجمع الزوائد و منبع الفوائد – کتاب العلم – باب التاریخ – ح ۹۴۹
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=209&idfrom=954&idto=980&bookid=87&startno=1

《۱》

📗هیثمی همین تعبیر را درمجمع الزوائد کتاب الأطعمه – باب الأکل بثلاث أصابع ح ۷۹۲۲ دارد
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=7974&idto=7975&bk_no=87&ID=1654

ذهبی عالم بزرگ جرح وتعدیل اهلسنت درباره ابن لهیعه میگه:

ابن لهیعه الامام الکبیر قاضى الدیارالمصریه وعالمها ومحدثها

📗تذکره الحفاظ – ج۱ص۲۳۷
http://islamport.com/d/1/trj/1/122/2760.html?zoom_highlightsub

از آنجایی که این روایت با روایات اهلسنت درباره نزول آیه اکمال در روز جمعه در تضاده
و از طرف دیگر نظر شیعه را تأیید میکند

چون غدیر در روز دوشنبه به وقوع پیوسته فلذا طبیعیه که هیثمی دچارتناقض گویی شود

در نتیجه این روایت صحیح و یا حداقل حسن است.

۴_اشکال چهارم:

اگر روز عرفه ، جمعه بوده است، پیغمبر(ص)نماز جمعه خواندند یا نه؟!

؟!
در خطبه‌های نماز جمعه پیغمبر(ص)چه فرمودند؟!؟!

اهل  سنت که معتقدند پیغمبر نماز جمعه را واجب می‌دانستند، در زمان پیغمبر هر کجا که ایشان بوده‌اند نماز جمعه می‌خواندند اگر روز جمعه در عرفات بوده‌اند
چرا از نماز جمعه خبری نیست؟!؟!
چرا در هیچ روایتی این قضیه نیامده است؟!؟؟!

۵_ اشکال پنجم:

به فرض که در عرفه نازل شده باشد؛ چرا وهابیون شأن نزولی برای آیه اکمال در عرفه بیان نمیکنند و فقط نظرات شخصی صحابه را که در اغلب موارد۱۸۰درجه متفاوت است
را نقل می‌کنند؟!؟!

جالبه که این عرفه هم سودی به حال وهابیون ندارد و نظر شیعه را تایید میکند

حاکم حسکانی با دو سند از ابن عباس روایت میکند که میگوید آیه ی اکمال در عرفه و درباره ی ولایت امام علی (ع) نازل شد:

📗شواهد التنزیل حاکم حسکانی ج ١ ص ۲۰۷ ح ۲۱۴

http://shiaonlinelibrary.com/الکتب/۲۵۵۰_شواهد-التنزیل-الحاکم-الحسکانی-ج-١/الصفحه_۲۰۰#top

📗شواهد التنزیل حاکم حسکانی ج ١ ص ۲۰۸ ح ۲۱۵

http://shiaonlinelibrary.com/الکتب/۲۵۵۰_شواهد-التنزیل-الحاکم-الحسکانی-ج-١/الصفحه_۲۰۱#top

۶_اشکال ششم:

فخر رازی و غیر او ، میگویند اتفاق اهل سنت بر این است که حضرت رسول (ص) ۸۱ یا ۸۲ روز پس از نزول آیه ی اکمال وفات کرده اند که با محاسبه ی ساده معلوم میشود
که چند روز پس از عرفه و روز غدیر میباشد

فخر رازی در تفسیر خود مینویسد:

المسأله الرابعه : قال أصحاب الآثار : إنه لما نزلت هذه الآیه على النبی صلى الله علیه وسلم لم یعمر بعد نزولها إلا أحداً وثمانین یوماً ، أو اثنین وثمانین یوماً ، ولم یحصل فی الشریعه بعدها زیاده ولا نسخ ولا تبدیل ألبته ، وکان ذلک جاریاً مجرى أخبار النبی صلى الله علیه وسلم عن قرب وفاته ، وذلک إخبار عن الغیب فیکون معجزاً

اصحاب آثار گفته اند که : چون این آیه بر پیغمبر اکرم صلّی الله علیه (وآله) وسلّم نازل شد پس از نزول آن بیش از هشتاد و یک و یا هشتاد و دو روز عمر نکردند و بعد از این آیه در شریعت اسلام، زیاده و تبدیل و نسخی واقع نشد. و این آیه جاری مجرای اخبار رسول خدا از نزدیکی وفاتش بود. واین اخبار از غیب است، و معجزه میباشد

📗 تفسیر الرازی – ج ۱۱ – ص ۱۳۹
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=132&ID=633&idfrom=1983&idto=1986&bookid=132&startno=1

📗تفسیر البغوی – ج ۱ ص ۵۰۴
http://shiaonlinelibrary.com/الکتب/۲۵۵۳_تفسیر-البغوی-البغوی-ج-١/الصفحه_۰?pageno=504#top

📗تفسیر الثعلبی – ج ۲ ص ۲۹۰
http://shiaonlinelibrary.com/الکتب/۲۵۳۰_تفسیر-الثعلبی-الثعلبی-ج-٢/الصفحه_۰?pageno=290#top

📗تفسیر ابن کثیر – ج ۲ ص ۱۴
http://shiaonlinelibrary.com/الکتب/۲۶۵۹_تفسیر-ابن-کثیر-ابن-کثیر-ج-٢/الصفحه_۰?pageno=14#top

📗تفسیر أبی السعود – ج ۳ ص ۷
http://shiaonlinelibrary.com/الکتب/۲۶۸۸_تفسیر-أبی-السعود-أبی-السعود-ج-٣/الصفحه_۷#top

📗تفسیر الآلوسی – ج ۶ ص ۶۰
http://shiaonlinelibrary.com/الکتب/۲۷۰۷_تفسیر-الآلوسی-الآلوسی-ج-۶/الصفحه_۰?pageno=60#top

فتح القدیر للشوکانی – ج ۲ ص ۱۲
http://shiaonlinelibrary.com/الکتب/۲۶۹۸_فتح-القدیر-الشوکانی-ج-٢/الصفحه_۱۱#top

روز عرفه ۹ ذی الحجه و روز غدیر ۱۸ ذی الحجه میباشد و زمان وفات پیامبر (ص) به عقیده اهل سنت، ۱۲ ربیع الاول است.

اشکال هفتم:

روایات معتبری در کتب اهل سنت وجود دارد که نزول این آیه را در روز غدیر و ولایت امام علی علیه السلام میدانند:

طریق اول: ابوهریره
تاریخ بغداد للخطیب بغدادی ح ۲۷۷۵ با سند صحیح
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=717&hid=2775&pid=362079

این روایت را دیگران هم با همین سند و نیز با اسنادی که حدوداً نصف اول سندشان متفاوت است ، آورده اند از جمله ابن عساکر ، شجری جرجانی و حاکم حسکانی.

《۲》
ألبانی این حدیث را به خاطر وجود مطر الوراق و شهر بن حوشب در سند آن تضعیف کرده است!!

شهر بن حوشب:
او از روات صحیح بخاری ، صحیح مسلم و سنن اربعه است .
📗تهذیب الکمال للمزی – شهر بن حوشب الأشعری ابوسعید
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=1857&pid=648831

بزرگانی مثل یحیی بن معین ، احمد و بخاری او را توثیق کرده اند و توثیق این سه نفر کفایت می کند:

📗شرح سنن الترمذی – کتاب الاستئذان و الآداب – باب ما جاء فی التسلیم علی النساء – ح ۲۶۹۷
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=5177&idto=5178&bk_no=56&ID=1701

مطر الوراق:
ذهبی می گوید فمطر من رجال مسلم، حسن الحدیث
📗میزان الاعتدال فی نقد الرجال للذهبی – ج ۴ ص ۱۲۷ ش ۸۵۸۷

http://shiaonlinelibrary.com/الکتب/۳۳۰۹_میزان-الاعتدال-الذهبی-ج-۴/الصفحه_۱۲۶#top

📗سیر اعلام النبلاء للذهبی – الطبقه الرابعه – مطر الوراق – ج ۵ ص ۴۵۲ <( م ، ۴)>.
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=912&idto=912&bk_no=60&ID=828

طریق دوم: ابو سعید خدری
شواهد التنزیل حاکم حسکانی ج ١ ص ۲۰۲ ح ۲۱۲
http://shiaonlinelibrary.com/الکتب/۲۵۵۰_شواهد-التنزیل-الحاکم-الحسکانی-ج-١/الصفحه_۱۹۷#top

📗مناقب ابن مردویه – ص ۲۳۱ ح ۳۲۹ و ۳۳۰ و ص ۲۳۲ ح ۳۳۳ و ۳۳۴

http://shiaonlinelibrary.com/الکتب/۳۴۲۹_مناقب-علی-بن-أبی-طالب-ع-وما-نزل-من-القرآن-فی-علی-ع-أبی-بکر-أحمد-بن-موسى-ابن-مردویه-الأصفهانی/الصفحه_۰?pageno=231#top

http://shiaonlinelibrary.com/الکتب/۳۴۲۹_مناقب-علی-بن-أبی-طالب-ع-وما-نزل-من-القرآن-فی-علی-ع-أبی-بکر-أحمد-بن-موسى-ابن-مردویه-الأصفهانی/الصفحه_۲۱۶#top

طریق سوم: زید بن ارقم
طبری در کتابش الولایه که اکنون در دسترس نیست ، روایتی در این باره از زید بن ارقم میآورد.

طریق چهارم: جابر بن عبدالله
علامه امینی (ره) در کتاب گرانسنگ الغدیر ذکر میکند که ابوالفتح نطنزی در کتابش خصائص العلویه نزول آیه ی اکمال را از طریق جابر بن عبدالله آورده است.

از طرفی اگر اهل سنت و وهابیون بخواهند برای شیعه اثبات کنند که نزول آیه ی اکمال فقط در عرفه بوده است ، باید روایات معتبر شیعه
در این باره را هم به صورت علمی رد بکنند!

دقت کنید:

مرحوم سید هاشم بحرانی در باب چهلم کتابش غایه المرام ، ۱۵ روایت از طریق شیعه در رابطه با نزول آیه ی اکمال درباره ی ولایت آورده است:

📗غایه المرام – السید هاشم البحرانی – ج ٣ – الصفحه ٣٣٢
http://shiaonlinelibrary.com/الکتب/۴۰۳۲_غایه-المرام-السید-هاشم-البحرانی-ج-٣/الصفحه_۳۲۶#top

حال سوالی مهم:
آیا حضرت علی علیه السلام آیه اکمال را درباره خود دانسته است؟!؟!

بله امیر مؤمنان علیه السّلام پس از هفت روز از وفات پیغمبر صلی الله علیه و آله در مدینه براى مردم خطبه‏اى خواندند (که به خطبه ی وسیله معروف است) و در آن فرمودند:

…فخرج رسول الله (صلى الله علیه وآله) إلى حجه الوادع ثم صار إلى غدیر خم فأمر فأصلح له شبه المنبر ثم علاه وأخذ بعضدی حتى رئی بیاض إبطیه رافعا صوته قائلا فی محفله ” من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وآل من والاه و عاد من عاداه ” فکانت على ولایتی ولایه الله وعلى عداوتی عداوه الله. وأنزل الله عز وجل فی ذلک الیوم ” الیوم أکملت لکم دینکم وأتممت علیکم نعمتی ورضیت لکم الاسلام دینا (مائده/۳) ” فکانت ولایتی کمال الدین ورضا الرب جل ذکره…

پس رسول خدا به حجه الوداع رفت و سپس به غدیر خم آمد و در آنجا دستور داد شبیه منبرى برایش ساختند و بالاى آن رفت و بازوى مرا گرفته بلند کرد بدانسان که زیر بغلش نمودار شد و با آواز بلند در آن انجمن فرمود:
هر که را من مولاى او هستم على مولاى او است، خدایا دوست بدار هر که دوستش دارد و دشمن بدار هر که دشمنش دارد ، پس دوستى من است دوستى خدا، و دشمنى من دشمنى خدا است ، و خداى عز و جل در باره جریان آن روز این آیه را نازل فرمود: «امروز دین شما را برایتان کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را دین شما انتخاب کردم» ( مائده / ۳) پس ولایت من کمال دین و انتخاب و پسند پروردگار جل ذکره گردید…

📗الکافی للکلینی – ج ۸ ص ۲۷

http://shiaonlinelibrary.com/الکتب/۱۱۲۹_الکافی-الشیخ-الکلینی-ج-٨/الصفحه_۵۰#top

والسلام

کانال برهان و پاسخگویی مستدل و مستند به شبهات غدیر

Share

دیدگاه شما