پاسخ به شبهات/معنای مولا:دوستی یا سرپرستی؟! (۳۷)





جمعه ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸

مولا(۳۷)

معنای حدیث غدیر در یک روایت واضح

در کتب اهل سنت با سند معتبر آمده است:

۱۳۶۱ – حَدَّثَنَا سُلَیْمَانُ بْنُ عُبَیْدِ اللَّهِ الْغَیْلَانِیُّ، ثنا أَبُو عَامِرٍ، ثنا کَثِیرُ بْنُ زَیْدٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ بْنِ عَلِیٍّ، عَنْ أَبِیهِ، عَنْ عَلِیٍّ، أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَامَ بِحُفْرَهِ الشَّجَرَهِ بِخُمٍّ، وَهُوَ آخُذٌ بِیَدِ عَلِیٍّ، فَقَالَ: «أَیُّهَا النَّاسُ، أَلَسْتُمْ تَشْهَدُونَ أَنَّ اللَّهَ رَبُّکُمْ؟» قَالُوا: بَلَى. قَالَ: «أَلَسْتُمْ تَشْهَدُونَ أَنَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أَوْلَى بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ؟» قَالُوا: بَلَى. «وَأَنَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مَوْلَاکُمْ؟» قَالُوا: بَلَى. قَالَ: «فَمَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَإِنَّ هَذَا مَوْلَاهُ» .

پیامبر صلی الله علیه و آله در غدیر خم حاضر شدند سپس دست علی علیه السلام را گرفت وفرمود:
آیا شهادت میدهید که خدای تبارک و تعالی پروردگار شماست؟ گفتند:بله.
پس رسول الله ص فرمودند:
آیا شهادت میدهید که الله و رسولش اولی به نفس شما هستند و الله و رسولش مولای شما هستند؟
پس گفتند:بله.
پس فرمود: پس هرکسی که من مولای او هستم ، پس علی نیز مولای اوست.

📙السنه ابن ابی عاصم جلد ۲ صفحه ۶۰۵٫

واقعا واضح تر از این باید رسول الله صلی الله علیه و آله بفرمایند که منظورشان سرپرستی و ولایت امری حضرت علی علیه السلام است؟

نکات این روایت:

رسول الله صلی الله علیه و آله در غدیر خم برای بیان حدیث غدیر و اینکه مطمئن باشند که این حدیث را قبول میکنند از مردم شهادت به ربوبیت خداوند می گیرند.

«أَیُّهَا النَّاسُ، أَلَسْتُمْ تَشْهَدُونَ أَنَّ اللَّهَ رَبُّکُمْ؟»

اگر منظور غدیر خم ، فقط دوستی با حضرت علی علیه السلام بوده ، دلیل گرفتن چنین شهادت مهمی برای قبول این چنین امری چیست؟

رسول الله صلی الله علیه و آله از مردم شهادت می گیرند که آیا شهادت میدهید که الله متعال و رسولش اولی به نفس شما و مولای شما هستند؟

بعد که مردم شهادت میدهند حضرت
می فرماید پس هر کسی که من مولای او هستم علی نیز مولای اوست.

«أَلَسْتُمْ تَشْهَدُونَ أَنَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أَوْلَى بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ؟» قَالُوا: بَلَى. «وَأَنَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مَوْلَاکُمْ؟» قَالُوا: بَلَى. قَالَ: «فَمَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَإِنَّ هَذَا مَوْلَاهُ» .

مخالفین اگر انصاف دارند ،
منصفانه پاسخ دهند خداوند و رسول خدا مولای شما هستند یعنی چه؟
خداوند و رسولش چه ولایتی بر مردم دارند؟

چرا نباید عبارت من کنت مولاه ،
قرینه بشود به مولی بودن الله و رسولش بر مردم؟

یک سوال مطرح می‌کنیم و انتظار یک پاسخ واضح و روشن داریم:

مخالفین میگویند چرا رسول الله صلی الله علیه و آله در غدیر خم از لفظ مولی استفاده کردند.

ما نیز بارها گفته ایم که مولی اعم از خلافت است
یعنی قصد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله از حدیث غدیر هم بیان سرپرستی بوده هم اولی بودن حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام نسبت به جان مسلمین
هم خلافت و دوستی و هم نصرت .

تمامی این معانی در نظر بوده است فلذا مولا بهترین کلمه برای بیان این همه معنی بوده است.

(هر چند در خطبه ی غدیر از لفظ خلیفه نیز استفاده شده است)

اما یک سوال از مخالفین

شما مخالفین که به علماتون میگین
((مولانا))

دقیقا منظورتون از مولانا وقتی به علماتون میگید مولانا چی هست؟

منظورتون دوست هست؟

پسر عمه هست؟

یاور هست؟

یا متولی امور دینی؟

دقیقا مشخص کنید منظورتون از

مولانا چیست؟؟

Share

دیدگاه شما